Evenemangsutvärdering Östersjöfestivalen 2015

Östersjöfestivalen är en riktig turist- och hemvändarmagnet, genererar pengar till både kommunen och näringslivet, skapar stolthet hos invånarna och är en uppskattad folkfest. Detta och mycket mer visar den utvärdering som Karlshamns kommun lät göra av Östersjöfestivalen 2015.

 

Undersökningen är ett kvitto på att festivalen är bra för Karlshamn och gillas av många. Den gynnar kommunen, dess invånare, näringsidkare, föreningsverksamheten och lockar besökare från både när och fjärran.

 

Den gedigna undersökningen genomfördes genom personliga intervjuer med slumpmässigt utvalda besökare under festivalens alla dagar den 15-18 juli och genom 300 telefonintervjuer med invånare i Karlshamns kommun dagarna efter festivalen. Svarsfrekvensen bland de drygt 450 tillfrågade intervjuobjekten under festivalen var hög, hela 86 procent. Festivalen lockade enligt undersökningen 38 000 unika besökare. Eftersom många av dessa återkom flera dagar görs bedömningen att det totala antalet besök var uppåt 150 000.

 

Över hälften av de unika besökarna, ca 20 000, var turister, både svenska och utländska varav 60 procent hade kommit till Karlshamn enbart för Östersjöfestivalens skull. Turisterna spenderade i genomsnitt drygt 800 kronor per dygn och person på boende, mat och shopping med mera.

 

Nära 80 procent av besökarna var mycket nöjda/nöjda med evenemanget i stort och de allra flesta gjorde framförallt tummen upp för musik-, dryck- och matutbudet.

 

Östersjöfestivalen är enligt många tillfrågade en uppskattad hemvändarfest som för många handlare i staden liknas vid högtider som påsk och jul.

 

Sammanfattningsvis kan man konstatera att Östersjöfestivalen är en turistekonomisk vinstmagnet för Karlshamns kommun med en omsättning på cirka 44 miljoner kr och sedan tillkommer ytterligare flera miljoner kronor som Karlshamnsborna omsätter under festivalen.